Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
29-05-2024 3 min. Leestijd

Eerste workshop Smart Shipping: de toekomst van slimme scheepsvaart

Op 24 mei 2024 vond in de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht de eerste workshop plaats over Smart Shipping. Smart Shipping is een onderdeel van de Innovatie Roadmaps, gefinancierd vanuit de Regio Deal. Deze workshop bracht experts, studenten en belanghebbenden uit de binnenvaartsector samen om te brainstormen over de toekomst van slimme scheepvaart. De workshop bood een diepgaande kijk op de rol van automatisering en menselijke factoren in de scheepvaart.

De ochtend begon met een warm welkom en introductie door Erik van der Lichte (Dordrecht Academy), gevolgd door presentaties over menselijke factoren in Smart Shipping. Een centraal thema was de balans tussen automatisering en menselijke aanwezigheid aan boord. 


Op 24 mei 2024 vond in de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht de eerste workshop plaats over Smart Shipping. Deze workshop bracht experts, studenten en belanghebbenden uit de binnenvaartsector samen om te brainstormen over de toekomst van slimme scheepvaart. Lees meer over de belangrijkste uitkomsten van de bijeenkomst.

Tom Hueting van TNO besprak de uitdagingen van automatisering en de veranderende rol van de bemanning. TNO heeft een crew design tool ontwikkeld die helpt bij het plannen van taken en werkschema’s van de bemanning voor binnenvaartschepen, rekening houdend met verschillende operationele contexten. Zo geeft de tool inzicht in tijdsverdeling per taak, expertise die nodig is en inzicht in wat de effecten zijn van diverse locaties. Want wat gebeurt er als je taken uitbesteed aan bemanning die aan de kust werkt in plaats van op een schip?Tom Hueting van TNO presenteer een crew design tool

Binnenvaartschepen op afstand besturen

Jouke Rypkema van Intergo besprak de menselijke factoren die een rol spelen in een Shore Control Center. Een Shore Control Center is een plek waarbij binnenvaartschepen op afstand bestuurd kunnen worden door een gediplomeerd kapitein. Uit de discussie met het publiek kwamen belangrijke aandachtspunten naar voren zoals vermoeidheid, gevaarherkenning en gemakzucht. Daarnaast presenteerde Jouke een andere crew design tool, de TASCS (2019). Ook deze tool helpt bij het bepalen van hoeveel bemanning nodig is voor een binnenvaartklus. De tool maakt gebruik van een taakanalyse en neemt hierbij de context mee van de kenmerken van het schip en de reis, maar ook de taakintensiteit.

Studenten met een frisse blik

Studenten van de Hogeschool Zeeland doen onderzoek naar Shore Control Centers.

Studenten van Hogeschool Zeeland voegden een frisse dynamiek toe aan de discussies door middel van een Mentimeter over Shore Control Centers. Hun input was waardevol in het brainstormen over de inhoud van een vervolgproject.

Noodzaak van verbeterde wet- en regelgeving

Een terugkerend thema was de noodzaak van verbeterde wet- en regelgeving. Innovaties werken al in de praktijk, maar hebben vaak voor diverse stappen een aparte vergunning nodig, wat het proces vertraagt. De deelnemers van de workshop benadrukten de behoefte aan standaardisatie en de rol van de overheid in het faciliteren van Smart Shipping.

Zo benadrukte Richard van Liere (NESTRA): “Het is belangrijk om een standaard te creëren voor vaarondersteuning en remote control niet alleen voor wat betreft techniek, maar ook qua gebruiksvoorwaarden en training/opleiding. Dit kan een basis zijn voor wetgeving vanuit de overheid. Want dat is er nu nog niet. Ik zou heel blij zijn als we tot afspraken kunnen komen voor standaardisering van Smart Shipping. We hebben een MIIP traject gedaan, om te kijken of we met sectorvertegenwoordigers samen afspraken kunnen maken (technisch, gebruiksvoorwaarden, training en opleiding) als basis voor Smart Shipping in de regel- en wetgeving. Als we zoiets kunnen doen, kan het bijdragen aan acceptatie van dit soort systemen.”

Hoe verder?

De workshop heeft duidelijk gemaakt waar de behoeften van de stakeholders liggen. Nu is het zaak om te kijken hoe we het project op een waardevolle manier invulling kunnen geven. Het doel is om met een project voor Smart Shipping de gaten op te vullen waar nog ruimte voor verbetering is. De regio Drechtsteden zet met deze workshop een stap richting een toekomst waarin slimme technologie en menselijke expertise de binnenvaart veiliger, efficiënter en duurzamer maken.

Over Smart Delta Drechtsteden

Binnen Smart Delta Drechtsteden werken overheid, onderwijs en bedrijfsleven slim samen aan een toekomstbestendige regio voor de ongeveer 300.000 mensen die in de Drechtsteden wonen. Samen bouwen zij aan meer woningen, nieuwe energie, slimme technologie, toegepaste innovatie, banen van nu en de toekomst en een betere bereikbaarheid van de regio. Samen met Gorinchem hebben de Drechtsteden-gemeenten in 2020 én 2023/2024 de Regio Deal toegekend gekregen om de ambities van de regio te helpen realiseren. Zo gaan we slim samen vooruit.drierivierenpunt Smart Delta Drechtsteden

Lees meer over de Regio Deal

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer 'innovatie' nieuws