Gedeputeerde Jeannette Baljeu doopt eerste volledig elektrisch aangedreven waterbus voor regio Drechtsteden
Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, heeft de volledig elektrisch aangedreven waterbus ‘Blue Venice’ gedoopt op vrijdag 10 maart. De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry gaat, samen met 2 zusterschepen, vanaf begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht onderhouden. Daarmee is het de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan 2 haltes in Nederland.

De 3 waterbussen krijgen gedurende de zomer gezelschap van nog eens zes nieuwe, grotere, hybride aangedreven ferries. Deze, eveneens door Damen gebouwde schepen, vervangen de huidige vloot op de route Rotterdam-Dordrecht-Kinderdijk. Hier wordt dan meteen de nieuwe halte Rivium in Capelle aan den IJssel aan toegevoegd. Uiterlijk in 2030 worden ook deze zes waterbussen omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Daar zijn ze nu reeds op voorbereid.
Geen schadelijke uitstoot
Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De komst van de nieuwe zero-emissie en hybride schepen voor de Waterbus dragen bij aan de doelen van de provincie. Het is de ambitie dat in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij is van schadelijke uitstoot. Met de Blue Venice zetten we vandaag een belangrijke stap in het verlagen van CO2-, fijnstof- en stikstofuitstoot in de Drechtsteden.”
Vanaf de ingang van de zomerdienstregeling, begin april, worden de elektrische waterbussen ingezet. Elke twee uur worden de fast ferries kort bijgeladen in Papendrecht, zonder dat de reiziger daar hinder van ondervindt. In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft Aqualiner recent een compleet nieuw laadstation gebouwd bij die halte.
Loungebank en mobiel opladen
“Naast dat ze emissieloos zijn, bieden deze nieuwe elektrische ferries onze reizigers veel extra comfort en mogelijkheden”, aldus Gerbrand Schutten van Aqualiner. “Er is variatie in zitmogelijkheden, inclusief een loungebank. Daarnaast is er volop ruimte voor de fiets. Mobiele apparatuur en elektrische fietsen kunnen aan boord opgeladen worden. Tenslotte is er een ruim (invaliden)toilet aan boord. En wat onze reizigers ook wel zal opvallen, is dat we vanaf april weer prominent met de naam ‘Waterbus’ gaan varen.”
Het thema duurzaamheid komt aan boord overigens niet alleen tot uiting in de aandrijving. Damen heeft de schepen zo licht mogelijk uitgevoerd, onder andere door het gebruik van carbon. Daarnaast is het interieur gebaseerd op circulaire principes, met gerecyclede producten en het gebruik van veel natuurlijke materialen zoals wol en hout.
Jeannette Baljeu, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, heeft de volledig elektrisch aangedreven waterbus ‘Blue Venice’ gedoopt op vrijdag 10 maart. De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry gaat, samen met 2 zusterschepen, vanaf begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht onderhouden. Daarmee is het de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan 2 haltes in Nederland.
Meer nieuws over Bereikbaarheid en Mobiliteit én de Energietransitie
-
11-12-2025
Onderzoek naar clusterdeals moet warmtetransitie versnellen
In opdracht van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei wordt in samenwerking met medewerkers van het Ministerie van Volkshuisvesting en... Lees meer over Onderzoek naar clusterdeals moet warmtetransitie versnellen
-
08-12-2025
Samenwerken aan stroomzekerheid
“Iedereen weet van de problemen op het stroomnet, maar nog niemand heeft er echt last van," aldus Joep van Eijk directeur en eigenaar van de... Lees meer over Samenwerken aan stroomzekerheid
-
02-12-2025
Landelijke belangstelling in regionale samenwerking voor warmtetransitie: werkbezoek aan HVC Drechtsteden
Hoe kunnen gemeenten samen met publieke warmtebedrijven de regie pakken in de ontwikkeling van warmtenetten? De centrale vraag tijdens het werkbezoek... Lees meer over Landelijke belangstelling in regionale samenwerking voor warmtetransitie: werkbezoek aan HVC Drechtsteden




