De Drechtsteden willen een Maritiem Toekomstpact sluiten tussenregio, provincie Zuid-Holland en het Rijk. De steden Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Hardinxveld-Giessendam vormen samen één van de belangrijkste maritieme regio’s van Nederland. Die positie moet versterkt worden door investeringen de komende tien jaar.
De regio Drechtsteden staat bekend om haar hightech maritieme maakindustrie en behoort zelfs tot de top 3 van Europa. "We willen koploper blijven op het gebied van maritieme maakindustrie en innovatie. Hiervoor zijn investeringen nodig."
Smart Delta Drechtsteden staat bekend om haar hightech maritieme maakindustrie. Grote namen uit de scheepsbouw en baggersector hebben hun thuisbasis in de regio Drechtsteden. De regio behoort zelfs tot de top 3 maritieme regio’s in Europa. Om dit uit te bouwen, wordt er flink geïnvesteerd in innovatie, risicovermogen en samenwerking. Belangrijk voor de werkgelegenheid, maar ook om het verschil te maken voor Nederland en Europa bij de noodzakelijke transities waar we voor staan. Denk aan de transities naar emissieloos varen en baggeren en de transitie naar duurzaam vervoer over water. In nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen en overheid wordt in de regio de benodigde kennis vergaard en in de praktijk toegepast.
Top drie
Gerard Schouw is ambassadeur van Smart Delta Drechtsteden en zet zich onder meer in om de maritieme agenda van de regio op de kaart te zetten in Den Haag. ‘We willen koploper blijven op het gebied van maritieme maakindustrie en innovatie. Samen met onze partners uitbedrijfsleven en onderwijs stimuleren we onderzoek, ontwikkeling en automatisering, met als doel een productieve en toekomstbestendige sector. Dit doen we door start-ups en scale-ups te ondersteunen, door bedrijven in autonoom varen te versterken en door de toepassing van hightech oplossingen.
‘Om minder afhankelijk te worden van andere landen, werken we aan toeleveringszekerheid, digitalisering en cybersecurity. Daarnaast versterken we de Nederlandse defensie-industriedoor technologische innovatie en dual use-technologieën. Door strategisch in te zetten op innovatie en weerbaarheid, blijft onze regio een krachtige speler in de internationale markt. Hiervoor zijn flinke investeringen nodig. Daarom willen we als Drechtsteden een Maritiem Toekomstpact sluiten tussen regio (gemeenten, bedrijven en onderwijsinstellingen), provincie Zuid-Holland en Rijk. We willen samen de handen ineenslaan voor de toekomst van de maritieme maakeconomie en -industrie in de Drechtsteden. Door de komende tien jaar stevige investeringen te doen in het ecosysteem voor maritieme innovatie, kan gewerkt worden aan decentrale opgaven van de regio én het rijk.’
Juiste bedrijf op de juiste plek
Naast geld moet er ook ruimte gecreëerd worden. Een inventarisatie in Zuid-Holland Zuid laat zien dat er behoefte is aan 26 hectare aan water verbonden werklocaties. Hiervoor werken de Drechtstedengemeenten samen met Regionale Ontwikkelingsmaatschappij ROM-D, om de regionale economie te versterken en het herstructureren van bedrijventerreinen te verbeteren. Gerard Schouw: “Het bieden van voldoende fysieke ruimte voor innovatieve bedrijven die bijdragen aan onze maritieme maakeconomie en het vinden van een juiste balans tussen sectorale en maatschappelijke wensen is een prioriteit. Ondernemers krijgen meer ondersteuning bij het vinden van passende locaties en groeiruimte, bijvoorbeeld op water verbonden terreinen. We versterken onze regio door ruimte en activiteiten naadloos op elkaar af te stemmen, zodat economisch waardevolle bedrijven letterlijk en figuurlijk ruimte krijgen om te floreren. Daarnaast werken we aan infrastructuur en bereikbaarheid, zodat bedrijven optimaal gebruik kunnen maken van verbindingen tussen water, spoor en weg én de benodigde digitale infrastructuur. Een betere multimodale infrastructuur en digitale oplossingen zijn sleutelvoorwaarden om zowel groei als duurzaamheid te ondersteunen.”
Succesverhaal van Peute: bedrijfsverplaatsing van Peute Group van de Tweede Merwedehaven in Dordrecht naar Nedstaal-terrein in Alblasserdam resulteert in jaarlijkse afname van 27.500 vrachtauto's op de wegen.
Recente successen:
- Momenteel wordt het vijf hectare grote terrein dat de Peute Group in de Tweede Merwedehaven verliet, bestemd voor maritieme bedrijven.
- Op 1 augustus j.l. werd bekend gemaakt dat de eerste 2 miljoen euro binnen is. Vanuit het Maritiem Innovatie Programma is dit toegekend aan een consortium van bedrijven en kennisinstellingen binnen de Drechtsteden om procesinnovaties aan te jagen in de scheepvaart; een belangrijk fundament voor de toepassing van de nieuwste automatiserings- en robotiseringstechnologieën in de scheepsbouw.
- Begin januari 2025 is voor het eerst in de Nederlandse baggerhistorie een grootschalige operatie volledig batterij-elektrisch uitgevoerd. Het project is ontstaan vanuit het samenwerkingsverband ZEDhub, in samenwerking met Smart Delta Drechtsteden, Van Oord, gemeente Dordrecht en Havenbedrijf Rotterdam.
- De gemeente Dordrecht heeft eind 2024 de Derde Merwedehaven gekocht van de Provincie Zuid-Holland. Deze voormalige afvalstortplek van ca. vier hectare groot is een van de laatste beschikbare nautische terreinen van aanzienlijke omvang in de regio en biedt bij uitstek kansen voor de vestiging van watergebonden maakindustrie, dat minimaal 250 extra arbeidsplaatsen op gaat leveren.
Regio behaalt primeur: belangrijke stap richting emissieloos baggeren

Voor een pilotproject werden de dieselmotoren van het baggerschip Christiaan P. van Van Oord omgewisseld voor twee grote batterijcontainers. Het pilotproject biedt waardevolle inzichten voor de baggersector om in de toekomst volledig emissieloos te kunnen werken. Het pilotproject is ontstaan uit het samenwerkingsverband ZEDhub.
Lees hier het artikel over het pilotproject van Zedhub
Regio Deal
De regio Drechtsteden heeft in samenwerking met gemeente Gorinchem al twee keer een Regio Deal weten te sluiten met een Rijksbijdrage van bijna 50 miljoen om te investeren in projecten en programma's die de brede welvaart in de regio versterken. Een deel van deze investering is of wordt aangewend in maritieme innovaties. Drechtsteden in cijfers
- Veel internationaal toonaangevende maritieme maakbedrijven, zoals Boskalis, Damen Shipyards, Oceanco, Neptune Marine, Royal IHC, Veth Propulsion, Holland Shipyards en Van Beest zorgen gezamenlijk voor 5,2 miljard euro omzet, een directe toegevoegde waarde van 1,2 miljard euro en meer dan 12.500 fte aan directe werkgelegenheid.
- Een kwart van de beroepsbevolking van de regio werkt in de maakindustrie, ten opzichte van 17% landelijk.
- De regio Drechtsteden heeft ruim 40 R&D locaties.
- De maritieme maakindustrie van de Drechtsteden wordt landelijk erkend als een regionaal strategisch cluster dat op wereldschaal actief is.
Bedrijvigheid
De regio Drechtsteden is de thuishaven van een veelzijdige combinatie van bedrijven in de maritieme sector. Samen zorgen zij voor duizenden directe en indirecte arbeidsplaatsen. Op het gebied van (gespecialiseerde) scheepsbouw zijn toonaangevende bedrijven vertegenwoordigd als Damen Shipyards, Holland Shipyards, Neptune, Den Breejen, Royal IHC, Concodia, Bakker Sliedrecht, Pon Power, Breko, Kooiman Marine Group, De Waal en Mercon. Oceanco Alblasserdam en Scheepswerf Slob (onderdeel van Royal De Vries en Feadship) zijn bekende namen in de superjachtbouw. De regio staat wereldwijd bekend als specialist op het gebied van natte waterbouw, deltatechnologie en infrastructurele bouw dankzij bedrijven als Boskalis, Van den Herik, Boer en Heijmans, om er maar een paar te noemen. Bedrijven als Bolidt, Bakker Sliedrecht en Rubber Design zijn toonaangevend op het terrein van maritieme technologie. Tenslotte is in de Drechtsteden de binnenvaart sterk vertegenwoordigd met veel familiebedrijven die al generaties lang actief zijn op de Nederlandse en Europese vaarwegen, en een sterk cluster rondom de bouw van binnenvaartschepen, technische onderdelen en intermediairs.
Innovatie
In de regio Drechtsteden wordt gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals autonoom varen, elektrificatie van schepen, duurzame aandrijving en digitalisering van logistieke processen. Hiervoor werkt de overheid samen met mkb, toonaangevende bedrijven, onderwijsinstellingen als ROC Da Vinci College, Dordrecht Academy, TU Delft en Erasmus Universiteit en belangrijke partners zoals de Duurzaamheidsfabriek, Hi Delta en Werkgevers Drechtsteden.
Het bovenstaande artikel is ook gepubliceerd in Schuttevaer (achter een betaalmuur).
Lees hier het volledige artikel op Schuttevaer