Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. Meer info

Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 
18-12-2023 4 min. Leestijd

Volledig elektrisch rijden op verschillende routes in Dordrecht, Pharmadel maakte de overstap

Sinds enkele maanden rijden de bezorgers van koeriersbedrijf Pharmadel volledig elektrisch op een aantal routes in Dordrecht. Een mooi voorbeeld van duurzaam vervoer! Wat motiveerde hen om deze stap te zetten? Harun Demir (directeur Pharmadel) vertelt je er graag meer over. Met zijn verhaal hoopt hij andere ondernemers in de regio Drechtsteden te overtuigen om de langetermijn voordelen rondom elektrisch rijden in te zien.


Ruim tien jaar geleden werd Pharmadel BV opgezet als koerier voor medicijnen. In 2017 maakte het bedrijf de overstap naar het bezorgen van pakketten in opdracht van PostNL en GLS. Demir: “We merken dat het aantal online bestellingen enorm is toegenomen door de coronaperiode. Pharmadel is daardoor uitgebreid naar een bedrijf met vijf vaste medewerkers in loondienst en verschillende uitzendkrachten en ZZP’ers. Je kunt dus wel stellen dat er tegenwoordig grote vraag is naar koeriersdiensten. Tegelijkertijd is ook de concurrentie toegenomen. Dat zette ons aan het denken: hoe kunnen wij ons onderscheiden van andere bedrijven én hoe kunnen we het verschil maken. Zo zijn we samen met onze opdrachtgever PostNL op het idee gekomen om elektrisch te gaan rijden.” 


Sinds enkele maanden rijden de bezorgers van koeriersbedrijf Pharmadel volledig elektrisch op een aantal routes in Dordrecht. Een mooi voorbeeld van duurzaam vervoer! Wat motiveerde hen om deze stap te zetten? Harun Demir (Directeur Pharmadel) vertelt je er graag meer over. Met zijn verhaal hoopt hij andere ondernemers in de regio Drechtsteden te overtuigen om de lange termijn voordelen rondom elektrisch rijden in te zien.

Een duurzame investering

De overstap naar elektrisch rijden is voor Pharmadel niet over een nacht ijs gegaan. Demir: “Het aanschaffen van een elektrische bus is een flinke investering. Zo’n bus is zeker een paar duizend euro duurder dan een dieselbus. De bijdrage die we hebben ontvangen vanuit onze opdrachtgever PostNL, met behulp van de overheid, heeft deze keuze makkelijker gemaakt. Door deze mooie bijdrage werden wij gestimuleerd om op een aantal routes door Dordrecht volledig elektrisch te rijden. Op de lange termijn ben je met elektrische bussen veel goedkoper uit door de lage elektriciteitskosten in verhouding tot brandstofkosten, weinig onderhoudskosten en de belastingtechnische voordelen. Ondernemers moeten wel de middelen hebben om deze investering te doen. Ik kan me voorstellen dat zo’n bijdrage voor meerdere bedrijven in de regio kan helpen als laatste duwtje in de rug. Ik zou ondernemers dan ook adviseren om de mogelijkheden in subsidies en bijdragen rondom elektrisch rijden te onderzoeken.” 

DE OVERSTAP MAKEN

Om de overstap naar elektrisch rijden te maken, raadt Harun Demir andere bedrijven aan om zich goed in te lezen over dit onderwerp. “Twee jaar geleden hoorde ik steeds meer verhalen over elektrisch rijden. Vanaf dat moment heb ik me in dit onderwerp verdiept en me laten informeren over de werking, de kosten en welke stappen je moet zetten. Ik raad andere ondernemers aan om hetzelfde te doen en een duidelijk plan uit te werken. Je moet als bedrijf veel dingen zelf regelen en uitzoeken. Daar komt, buiten een investering in geld, dus ook een investering in tijd bij kijken. Daarnaast moet je rekening houden met voldoende oplaadpunten voor de bestelbussen. Wij hebben zelf bijvoorbeeld het plan om ook oplaadpunten te plaatsen op ons terrein en daarnaast willen we zonnepanelen laten plaatsen. Op de lange termijn gaat dit ons een hoop opleveren, maar je moet wel kunnen inzien dat deze investering tijd nodig heeft, voordat het wat oplevert.” 

LOGISTIEKE STROMEN VERDUURZAMEN

De voordelige elektriciteitskosten en onderhoudskosten zijn overigens niet de enige voordelen die directeur Harun Demir ondervond. “Mijn werknemers zijn heel enthousiast over het elektrisch rijden. In het begin was het even schakelen. Een elektrische bus rijdt heel anders dan een dieselbus. Ook mag je niet overal in de stad parkeren en moet je dus rekening houden met oplaadpunten in de buurt. Dat is wennen, maar ik krijg ook terug dat bezorgers een werkdag als veel rustgevender ervaren. Een elektrische bus rijdt namelijk veel stiller en rustiger. En daarbij is het mooi dat we op deze manier een verschil kunnen maken en een bescheiden bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere stad en regio. Gemeente Dordrecht wil bijvoorbeeld naar een Zero-Emissie zone, door logistieke stromen te verminderen en te verduurzamen. Daar hoort dus ook een verwachting bij naar ondernemers. Op deze manier zijn wij wellicht een mooi voorbeeld voor andere ondernemers in de regio om deze stap te zetten voor het bedrijf zelf én voor een duurzame regio.



Over Smart Delta Drechtsteden

wonen Drechtsteden


Binnen Smart Delta Drechtsteden werken overheid, onderwijs en bedrijfsleven slim samen aan een toekomstbestendige regio voor de ongeveer 300.000 mensen die in de Drechtsteden wonen. Samen bouwen zij aan meer woningen, nieuwe energie, slimme technologie, toegepaste innovatie, banen van nu en toekomst en een goede bereikbaarheid van de regio. Samen met Gorinchem hebben de Drechtstedengemeenten in 2020 de Regio Deal toegekend gekregen om de ambities van de regio te helpen realiseren. Zo gaan we slim samen vooruit.


Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Wil je ons nieuws maandelijks in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van Smart Delta Drechtsteden! Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Deel deze pagina

 

Meer nieuws over Smart Delta Drechtsteden