Ruimte is in ons land een schaars goed, met name waar het waterverbonden locaties betreft. Juist deze locaties zijn gewild voor woningbouw en dat drijft de prijs op. 'Dat moet anders kunnen', is de insteek van de regio Drechtsteden.
Het juiste bedrijf op de juiste plek. Zo ontstaat er ruimte voor groei en innovatie voor bedrijven dankzij (her)indeling van bedrijventerreinen.
Als resultaat van het ruimtetekort trekt het bedrijfsleven vaak aan het kortste eind. Dat kan anders. De regio Drechtsteden onderkent het belang van de welvarende maritieme maakindustrie en maakt bewust keuzes om hen ruimte te bieden om te kunnen groeien en innoveren. Het uitgangspunt? Het juiste bedrijf op de juiste plek.
Een sterke maritieme regio in de top 3 van Europa
De regio Drechtsteden behoort nu al tot de top 3 maritieme maakregio's in Europa vanwege de 'letterlijk ijzersterke' positie in de scheepsbouw en offshore-technologie. Veel internationaal toonaangevende maritieme maakbedrijven zoals Boskalis, Damen Shipyards, Oceanco, Neptune Marine, Royal IHC, Veth Propulsion, Holland Shipyards en Van Beest zijn in de regio gevestigd. Goed voor 5,2 miljard euro omzet, een directe toegevoegde waarde van 1,2 miljard euro en meer dan 12.500 fte aan directe werkgelegenheid.Om deze koploper positie te behouden en versterken, wordt er continu geïnvesteerd in daadkracht, risicovermogen en samenwerking. De Drechtstedengemeenten steunen deze ambitie omdat de maritieme maakindustrie wordt gezien als de effectieve motor achter de brede welvaart. Er wordt immers gezorgd voor werkgelegenheid voor mensen die in de regio wonen en er hun geld verdienen. Ook sluit het goed aan op de in 2023 in het leven geroepen Nationaal Programma 'Ruimte voor de Economie', de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie n het Maritiem Masterplan.
Internationaal recyclingbedrijf Peute Groep
Internationaal recyclingbedrijf Peute Groep verhuisde in november 2023 met steun van ROM-D en een financiële bijdrage uit de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem van de Tweede Merwedehaven in Dordrecht naar het Nedstaal-terrein in Alblasserdam.
Het succesverhaal van de verhuizing van Peute Group
Dankzij deze bedrijfsverplaatsing zijn het nieuwe hoofdkantoor en de productielocatie via een interne baan verbonden met de binnenvaart terminal achter het Container Transferium Alblasserdam. Dat leidde tot een dagelijkse afname van 110 vrachtauto's op de weg; een afname van 27.500 op jaarbasis.
Lees hier het succesverhaal van Peute Group
Met een open blik en omdenken zijn vele potentiële herontwikkel locaties voor de maritieme maakindustrie geïdentificeerd. Terreinen die nabij het water zijn gelegen, maar niet direct via het water zijn ontsloten meegenomen. Ook bedrijven die aan het water zijn gelegen, maar hier geen gebruik van maken. Daarnaast komt het voor dat sommige bedrijven niet optimaal gevestigd zijn voor hun bedrijfsvoering of om te groeien. Middels open gespreken kijken we samen of het mogelijk is om deze bedrijven elders in de Drechtsteden gehuisvest kunnen worden. Door alleen al te beginnen met een gesprek en te begrijpen hoe een bedrijf naar de toekomst kijkt, bouw je al een relatie op. Dit hoeft niet direct tot een verplaatsing te leiden, maar samen identificeren we de kansen.
Foto: Nieuwe locatie Dolderman
Ruimte voor de maritieme maakindustrie én woningbouw
Een ander succesverhaal is de bedrijfsverplaatsing van motorenleverancier en scheepsafbouwbedrijf Dolderman dat eerder in de Dordtse binnenstad gevestigd was. Een braakliggend terrein aan de Tweede Merwedehaven kwam beschikbaar en werd direct door ROM-D gekocht. Binnen twee jaar kon Dolderman daardoor verhuizen naar dat stuk grond langs de Beneden-Merwede, met hulp van de gemeente Dordrecht en de provincie Zuid-Holland met elk een subsidie van 1,5 miljoen euro om de verplaatsing te dekken. Dankzij de verplaatsing heeft Dolderman nu een terrein van vier hectare, plus twee hectare water ter beschikking; acht keer meer dan de locatie voorheen. Bovendien komt hierdoor meer ruimte vrij voor woningbouw aan het water in de mooie, oude binnenstad van Dordrecht. Het blijft niet alleen bij deze twee successen: de machine van Smart Delta Drechtsteden en ROM-D draaien op volle kracht om door middel van actieve regievoering het heft in eigen handen te nemen om de maritieme maakindustrie in de regio verder te laten groeien. Met het aankopen en herontwikkelen van terreinen streven we ook naar efficiënter gebruik van terreinen. Dit maakt het mogelijk om werklocaties met weinig toekomstwaarde (omdat ze bijvoorbeeld te dicht bij woongebieden liggen) te transformeren naar gebieden met andere functies. Of juist te transformeren naar gemengde woon-werk-locaties waarmee we de afstand tussen wonen en werken letterlijk en figuurlijk verzachten.
Lees hier het succesverhaal van Dolderman
Ontwikkeling van toekomstige nautische terreinen
Momenteel is het vijf hectare grote terrein waar voorheen Peute Group gevestigd was, bestemd voor maritieme bedrijven. Eind 2024 heeft gemeente Dordrecht daarnaast de Derde Merwedehaven gekocht van de Provincie Zuid-Holland. Deze voormalige afvalstortplek van vier hectare groot is een van de laatste beschikbare nautische terreinen van zo'n grote omvang in de regio. Door de aangrenzende kades en de insteekhaven biedt het kansen voor een waterverbonden maakindustrie, dat minimaal voor 250 extra arbeidsplaatsen gaat zorgen. Daarnaast zijn er in de Zeehaven Dordrecht nog vrije kavels voor de maritieme maakindustrie waarbij het van belang is om deze openbare kade door meerdere partijen in gebruik te laten nemen om de ruimte zo goed mogelijk te benutten. Nieuwe kansen voor de logistieke, maritieme maakindustrie kunnen zich ook voordoen in Alblasserdam waar de gemeente samen met ROM-D voor 28 miljoen euro een groot deel van het voormalige Nedstaal-terrein langs de rivier de Noord heeft aangekocht. Hierdoor kan het Container Transferium haar overslagfaciliteiten nog beter inzetten voor andere waterverbonden bedrijven naast Peute en Goodman, die daar al gevestigd zijn. Op deze manier houden de gemeente Alblasserdam en ROM-D de regie over de toekomst van het 36 hectare grote waterverbonden terrein. Op basis van toekomstige afwegingen kan worden bepaald welke nieuwe bedrijven zich daar kunnen huisvesten.
Download hier de flyer